alex krikke

ik fiets

stuur een email

 

 

januari 2012 februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december


zaterdag 7 januari

De Mango 81 liet me deze week in de steek, een telefoontje met Sinner leert me dat de vrijloopnaaf naar z'n grootje is, iets wat ik zelf niet kan herstellen, dus vandaag de Mango in de auto gefrommeld en naar Groningen gebracht. Mijn fiets is inmiddels 7 jaar oud en is natuurlijk door de techniek ingehaald, dus lijkt het Arjen en Harry beter de boel een update te geven; een nieuw wiel en een nieuwe achtervork, zodat het weer aan de huidige eisen voldoet.
 

 


zondag 8 januari

Terwijl ik wacht tot de buien zijn overgetrokken smeer ik even een paar broodjes, en mix m'n drankje voor onderweg.

Ik fiets eerst naar Beilen om even bij een medeligger aan te wippen, maar deze is helaas niet thuis.
Stom genoeg heb ik de regen, welke ik thuis voorbij liet trekken, weer ingehaald, dus besluit tegen de wind in verder te rijden.

Via Geeuwenbrug en Ravenswoud, fiets ik naar het Fochteloerveen, na de vele regen van de afgelopen weken staan de kanalen lekker vol, maar het is binnen de perken gebleven.
De nieuwe fietsbrug bij Veenhuizen is nagenoeg klaar, en helaas (weer eens) velo onvriendelijk, gelukkig ligt 400 meter richting Assen een normale brug over het kanaal.
Mooi op tijd ben ik weer thuis, en volgen twee van de mooiste momenten van de dag; een koffie en een hazenslaapje.

 

   

 


vrijdag 13 januari

Heb met Jaap afgesproken om even de velomobielkap welke hij in bruikleen heeft van Sinner op te halen, dus fiets ik even naar Beilen.
Net buiten Assen krijg ik een hagelbui op m'n kop en hoop op de weg terug, met de wetenschap dat ik dan de kap "op" heb, stilletjes dat ik in nog zo'n bui terecht kom.
Bij Jaap hartelijk onthaald, en drie tellen later zitten we aan de keukentafel te klessen onder het genot van een cappuccino. Uiteraard komen de voor en nadelen van de
Sinner kap en het velomobieldakje van Flevobike  aanbod.

Jaap is bewust voor het velomobieldakje gegaan, het beslaan van het vizier, het slechte zicht "over de schouder", het tochten door de zijopening, en het slechte zicht in het donker waren doorslaggevend.
Zelf heb ik nog nooit met de kap gereden dus ben zeer nieuwsgierig.......................

Na de koffie de kap op mijn fiets en terug naar Assen.
't Is even wennen "opgesloten" te zitten, maar is na een paar kilometer al geen probleem meer.
Ik rij veel op de spiegels en heb het over de schouder kijken nog niet als probleem ervaren.
Op klinkerwegen een hoop lawaai, maar dat zou opgevangen kunnen worden door wat extra rubberprofiel te plakken.
Of het nu door de cappuccino of door de aerodynamica van de kap komt, ik kan lekker m'n snelheid vast houden, wat op afstanden natuurlijk wel lekker is.
Het tochten door de zijopening is inderdaad zeer vervelend, het is slechts 4 graden, dus muts erbij op.
Ook heb ik de indruk dat, nu het instapgat is afgesloten, het door de voetgaten is gaan tochten, niet lekker bij deze temperatuur.

 

 


zondag 15 januari

ik moet even naar Smilde, ik besluit met een klein omweggetje te rijden om een combitestje te doen;
nogmaals de velomobielkap, en m'n nieuwe Nike Hyperwarm Compression Mock. Over de laatste kan ik kort zijn: gewoon goed, een aanrader voor koudkleumers.

Vreemd genoeg heb ik vandaag geen last van het tochten door de zijopeningen, zou het kunnen zijn omdat het vandaag windstil is........................... ik heb al zitten te bedenken om de zijopeningen met transparante folie dicht te plakken, maar blijkt vandaag niet nodig.
Het gerammel op slechte en klinkerwegen blijft irritant, en ik bedenk onderweg dat ik nog ergens een rol tochtstrip heb liggen, en de randen van de kap daarmee zou kunnen beplakken.
Wanneer de zon vol op het vizier staat zie ik geen ruk door de schittering, en begrijp wat Jaap bedoelde met tegenliggers in het donker.
Natuurlijk is deze kap het prototype, en is al door menigeen mishandeld, en het vizier in de huidige kap is inmiddels door een beter type vervangen.
Ook bij mij beslaat het vizier bij een stop, maar door het tijdig een stukje open te zetten, is dat probleem snel verholpen.

Toch begin ik steeds meer aardigheid te krijgen aan het rijden met de kap, mijn snelheid ligt beduidend hoger, en kan het beter en langer vasthouden.
Wanneer ik dagelijks een afstand zou moeten fietsen zou ik er zeker een velomobielkap aanschaffen.

Maarja, ik ben toerfietser, ga meer voor comfort dan voor snelheid, en kijk niet op een kwartiertje.
Daar komt bij dat ik vaak even vanuit de fiets een paar foto's schiet, wat met de kap minder handig is.


 

         

   


zondag 29 januari

Het is, volgens mijn plaatselijke weerstation, min 3.4 met een gevoelstemperatuur van min 7.8.

Even had ik de hoop dat de winter ons dit jaar, net als Sinterklaas, vergeten zou, niet dus.
Ik wil even een klein stukje fietsen om even gefietst te hebben.
Broodje en toverdrankje mee, overschoenen aan en de velomobielkap op de Mango.

Via Norg en Roden fiets ik naar Roderwolde waar ik even een broodje eet, mijn toverdrank is intussen zo koud geworden dat het haast niet meer te drinken is, de volgende keer m'n thermo maar weer mee.

Min of meer per ongeluk kom ik op een nieuw fietspad dwars door de Herinrichting Peize, dit zou een snelle fietsverbinding naar Groningen kunnen zijn ? Vandaag is het grauw en de wind maakt het gemeen koud, ik ben blij dat ik de Velomobielkap nog niet heb terug gebracht, maar in de zomer moet dit stukje een orgie van schoonheid en rust zijn.

Alle lichten branden op de landingsbaan van Airport Groningen, even blijf ik wachten om te kijken wat er uit de lucht valt, maar buiten een paar kraaien is er niets vliegends te zien.
Omdat ik koude voeten begin te krijgen besluit ik naar huis te fietsen, het moet wel een geintje blijven tenslotte.

Thuis val ik in de bank, in een mooie tennisfinale, en in slaap, wat wil een mens nog meer ...........

 

 

 


januari 2012 februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december